Na přelomu 70. a 80. začínalo být všem jasné, a to i v tehdejším Československu, že ve srovnání se západní
konkurencí motocyklů, vybavených čtyřtaktními motory, byla koncepce relativně lehkého a jednoduchého motocyklu s dvoudobým motorem
již dávno za zenitem. Vyvstal tak problém, jak danou situaci řešit.
Podstatná modernizace nepřipadala v úvahu, protože valnou část vývozních kusů odebíral Sovětský svaz,
který o žádnou inovaci nestál. Konstruktéři tak provedli alespoň kompromis v podobě instalace olejového čerpadla vlastní konstrukce. To odstranilo hlavní
hendikep dvoudobého
|
|
motoru - nutnost dodržování mísícího poměru oleje s
benzínem.
První olejová čerpadla Motorpal, u Jawy označovaná jako oilmaster, se sériově objevují na motocyklech značky Jawa. A to na modelech
Jawa 350 typ 362-00/02. S příchodem motocyklů Jawa Bizon se montují i na ně. A to konkrétně na typy 250 typ 623.01 a 350
typ 633.01 a později i na motocykly JAWA 350 typ 634-06.
Čezeta začala osazovat sériově čerpadlem posilube motocykly ČZ 125 typ 476.01 a ČZ 175 typ 477.01 v roce 1969. Čerpadlo bylo
ukryto pod speciálním krytem na levé straně motoru.
|
Z Funkčního hlediska
byla čerpadla velice jednoduchá. Jednalo se o pístové čerpadlo poháněné levým čepem klikového mechanizmu, ve kterém je pro pohon vyříznutá
speciální drážka. Toto čerpadlo dodává olej pomocí trysky přímo do prostoru klikové hřídele a to v poměru od 1:20 do 1:200 dle aktuální
polohy šoupátka karburátoru, otáček a zatížení motoru. Olej se k čerpadlu přiváděl hadičkou z olejové nádržky, umístěné na levé straně
motocyklu pod sedlem. Tato nádržka byla vybavena olejoznakem, díky |
kterému bylo možné kontrolovat hladinu oleje.
Jistými nevýhodami tohoto způsobu dodávání oleje byla nemožnost kontroly funkce mazání, protože chyběla jakákoliv kontrolka. Motocyklista
se tak musel spolehnout pouze na vizuální kontrolu průhledných hadiček mezi nádržkou a čerpadlem a mezi čerpadlem a motorem.
Musela se také pravidelně kontrolovat hladina oleje v nádržce, protože v případě poklesu hladiny pod polovinu výšky olejoznaku hrozilo
reálné nebezpečí nasátí vzduchu do systému, a tak vyřazení mazání z činnosti, což mělo za následek brzké zadření motoru, spojené
s nákladnou opravou. Šoupátko karburátoru bylo ovládáno lankem přes kladku na čerpadle. Tím také došlo ke ztěžknutí ovládání
plynové rukojeti.
Motocykly ČZ 125 a 175ccm byly primárně určené pro mladé sportovně založené motoristy. Bohužel ti většinou nedodržovali předepsanou
údržbu a seřizování, spojené s pravidelným odvzdušňováním. To mělo za následek zadření a systém posilube získal dosti neprávem
špatnou pověst. Majitelé si pak ve valné většině preventivně odpojovali, jinak bezproblémově pracující čerpadla,
a motor mazali klasicky olejem smíchaným s palivem.
Postupně s vyklízením západních trhů a orientací na východní trhy ztratila Jawa i ČZ důvod nadále montovat olejová čerpadla do svých motocyklů.
Chtěl bych v tomto článku popsat základní seřízení a údržbu čerpadla a také bych rád alespoň částečně vyvrátil zažité předsudky
vůči tomuto systému. Mám mnoho kamarádů, kteří s posilube či olejmasterem najezdili mnoho tisíc kilometrů bez jediného problému.
Pokud chceme posilube oživit, či namontovat, pak potřebujeme mít tyto součásti:
- Olejovou nádržku s olejoznakem a olejovým víčkem
- Levý čep klikové hřídele s drážkou pro pohon čerpadla
- Levé víko motoru určené pro olejové čerpadlo
- Olejové čerpadlo MOTORPAL s příslušenstvím
Dále musíme zkontrolovat, jestli je olejové čerpadlo skutečně určené pro danou kubaturu. Nejsou totiž navzájem záměnná! Pro motocykly
125ccm je určeno čerpadlo
591-15-300, pro 175ccm
591-15-400. Čerpadla s čísly 591-15-100, 591-15-200 patří na motory Jawy o objemech
250 a 350ccm. Jednoduše lze také rozeznat čerpadla podle čísla vyraženého na ovládací kladce - 125 nebo 175. Ta je v případě Čezety
jednoduchá, u Jawy dvojitá.
Pokud nebylo čerpadlo dlouhou dobu v provozu, či bylo odpojené, doporučuji jeho rozebrání, vyčištění, přetěsnění a seřízení.
Potom bude více než spolehlivým pomocníkem.
Demontáž a následné očištění provedeme následovně:
- Odpojíme veškeré hadičky a ovládací lanka.
- Čerpadlo odpojíme od motoru a očistíme povrch od nečistot.
- Na pravé straně sundáme ségrovku zajišťující ovládací kladku na svém místě. Při tom si musíme dávat pozor na distanční podložky,
které jsou nad i pod kladkou. Ty je třeba pečlivě uschovat a hlavně si zapamatovat, kolik jich bylo a na které straně kladky. Pod kladkou
je umístěné gufero a ovládací tyčka.
Těmito podložkami se nastavuje základní mísící poměr oleje, které čerpadlo dodává motoru.
- Povolíme matici M5 na druhé straně čerpadla a sundáme ovládací kotouč s podložkou.
Vyšroubujeme 4 šrouby M4 a opatrně sundáme víčko. Pozor - pod ním je pružina. Nyní jde již z tělesa čerpadla vyjmou všechny zbývající díly.
Pozor si musíme dát i při vyjímání poháněcího ozubeného kola z pístu, protože je v pístu umístěna další pružina. Proto je lepší ponechat tyto dva díly u sebe a nerozebírat je. |
|
- Nyní můžeme celé čerpadlo důkladně vyprat buď v benzínu, nebo acetonu. Po osušení a výměně těsnícího gufera pod vačkou můžeme čerpadlo opět složit.
Zpětná montáž je opakem demontáže, proto ji popisovat nebudu, jen upozorním na to, že je třeba před zpětnou montáží ovládací klady
napnout pružinu, která ji vrací zpět. To provedeme pootočením záchytu pružiny o cca 90°
Montáž, seřízení a odvzdušnění
Jistě si pamatujete na distanční podložky, na které jsem upozorňoval při demontáži ovládací kladky. Pomocí nich se nastavuje
základní mazací poměr oleje dodávaného čerpadlem. Původní nastavení 1:20 je v dnešní době dobré tak na zajíždění a mazání M2T.
V případě použití oleje kvalitnějšího doporučuji mísící poměr snížit. Vybrání v kladce má zdvih 2 milimetry a čerpadlo
dle tohoto zdvihu upravuje množství oleje. Lze zhruba spočítat, že pokud odebereme podložku o tloušťce 1/10mm pod kladkou,
snížíme mazací poměr o 5 jednotek, tzn. např. z 1:20 na 1:25. Pokud tedy odebereme 2 podložky, získáme zhruba mazací poměr 1:40, což
při použití kvalitnějšího oleje je naprosto dostačující. Pokud ovšem nechcete s původním nastavením laborovat, nastavíme základní zdvih
kladky dle továrního nastavení (Pozor! Jedná se o nastavení čerpadla posilube pro ČZ - Jawa Oilmaster má hodnoty jiné!):
- Čerpadlo bez kladky upevníme do vhodného držáku.
- Otáčením ručního ovládacího kotouče doprava nalezneme hodnotu maximálního zdvihu pístu. Tuto hodnotu si označíme.
- Na hřídel pro ovládací kladku nasuneme tuto tak, aby regulační tyčka zapadla do nejmělčího vybírání - přibližně v místě pro seřízení
bowdenů.
- Kladku přitlačíme k tělesu čerpadla, přičemž odměříme hodnotu posuvu kladky. K hodnotě připočteme 0,1mm (U Jawy +0,3mm). Tím dostaneme hodnotu
určující tloušťku potřebných podložek, které vložíme pod kladku.
příklad:
- posuv kladky 0,95mm
- Požadovaný zdvih 0,1mm
- celkem 1,05mm - zaokrouhlíme směrem dolů na 1,00mm
- Sejmeme kladku a na hřídel nasuneme podložky o dané tloušťce.
- Tukem namažeme konec regulační tyčky, hřídel kladky, ledvinkové vybírání klady a kladku nasuneme na hřídel.
- Nad kladku nasuneme plechový záchyt vratné pružiny kladky a to tak, že ozuby zapadají do vybrání hřídele a směřují ke kladce.
- V případě, že horní plocha tohoto záchytu není v rovině se spodní hranou drážky pro zajišťovací séger pojistku (ve většině případů
bude níže), vyrovnáme tuto diferenci vložením jedné nebo více vymezovacích podložek.
Nyní máme již čerpadlo sestaveno a máme seřízený zdvih pístku, tedy i mazací poměr. Můžeme tedy pod něj vložit papírové těsnění
a namontovat zpátky na motor. To provedeme tak, že nejdřív napojíme ovládací lanka a pak pomocí dvou šroubů M5 celé čerpadlo připevníme k víku motoru.
Musíme dát pozor, aby zapadl poháněcí kolík do čepu klikové hřídele. Nasadíme olejové hadičky.
Nyní provedeme seřízení lanek:
Povolíme všechny ovládací bowdeny pomocí seřizovacích šroubů. Nyní natočíme ovládací kladku tak, aby se kryly rysky na čerpadle a na kladce.
Nyní opatrně pomocí seřizovacích šroubů upravíme délky bowdenů tak, aby byla lanka vhodně napnutá a přitom se nenadzvedlo ano šoupátko karburátoru a ani nepootočila kladka.
Bowden na karburátoru by měl mít vůli cca 1 mm
Teď nám již nic nebrání v tom, abychom nalili do nádržky olej a celý systém odvzdušnili.
- Propojíme hadičkou čerpadlo s olejovou nádržkou. Na čerpadlo nasadíme hadičku vedoucí k motoru, tu ale musíme nechat volně.
- Z přední strany olejového čerpadla vyšroubujeme odvzdušňovací šroub.
- Plně otočíme plynovou rukojetí a otáčíme kolem ručního ovládání směrem dolů. To provádíme tak dlouho, až začne vytékat olej.
- Nyní našroubujeme zpátky odvzdušňovací šroub a napojíme výtlačnou hadičku k trysce na motoru.
- Nastartujeme motor a vizuálně zkontrolujeme, zůstávají-li obě hadičky plné oleje.
Tímto jsme provedli kompletní repasi a seřízené čerpadla Posilube, které nám v případě, že budeme pravidelně kontrolovat množství
oleje v nádržce a budeme provádět občasnou údržbu a seřízení, bude bezchybně sloužit.
V poslední době se mne lidé ptají, kde sehnat plynová lanka. Není to tak dlouho, co si je majitelé museli vyrábět sami. Pokud patříte mezi ty, co si je
vyrobí, tak přikládám
nákres na výrobu pro jawácký OILMASTER. Doporučuji sehnat si bowdeny s vnitřní teflonovou stěnou, které snižují celkový odpor lanek a
zlepšují chod plynové rukojeti. Nákres lanek pro posilube zatím nemám, ale brzy ho dodám.
Lanka si však můžete bez problému koupit už hotová, a to např.
tu
Na mém webu je také vložená kompletní
dílenská příručka pro toto čerpadlo, proto doporučuji její kompletní nastudování.