Než však ale začnu s linkami, tak
musím alespoň částečně popsat lakování a barevné odstíny. Protože bez správného laku nemůže být o linkách ani slovo.
U verze B a T není prakticky možnost něco
splést, protože se vyráběla jen jedna verze - klasická chromovaná. Lakování používalo standardní ČZ odstín
- hlubokou černou. Dnešním ekvivalentem v Ral stupnici je 9005. Chromovaná byla nádrž, řídítka, rámeček
světlometu, tachometru a klaksonu, výfuky, někdy pružiny sedel, šroub schránky a případně madlo na spolujezdcově |
Béčko bylo prvním skutečně poválečným motocyklem, který Čezeta začala vyrábět. Chtěla navázat na předválečné úspěchy se
stopětasedmdesátkou a s motokolem 125A. Jako první poválečný motocykl mělo Béčko celou továrnu reprezentovat. Nevyráběly
se tedy žádné levnější kusy bez linek a bez chromu. Linkování však mělo mnohem menší kvalitu než tovární lak, proto
se většinou během let z motorky ošoupalo. Proto potkat béčko v takovémto stavu není ničím neobvyklým. |
Blatníky u verze B měly výrazné
linkování, přerušované kolem nýtů. Tloušťka opět kolísá mezi 2-3 mm. Linkoval se také kryt řetězu. Linka byla vedena jen kolem horního okraje. Tloušťky cca 2 mm. Poslední standardně linkovanou součástí na motocyklu byly ráfky. Linka byla tloušťky cca 4 mm. |
Ukázka linkování ČZ 125B z roku 1947. Jeden ze čtenářů webu mi poslal fotky originálně dochované,
nikdy nenamontované přední vidlice typu B. Povšiměte si přerušení velice výrazných linek |
|||
Ukázka linkování ČZ 125B z roku 1947 vč.155808. Jedná se o stroj máho kamaráda. Mometnálně je rozložená. Dochovala se s přední vidlicí a
blatníkem z typu T. Na zadním blatníku je zajímavý štítek. Zřejmě jde o oficiální zastoupení a servis ČZ. Povšimněte si
velice silné a výrazné linky, přerušené okolo nýtů. |
|||
Každý asi ví, že velice brzy po začátku výroby
Béčka bylo každému jasné, že přední vahadlová vidlice byla vedle Péráka zastaralá. Proto se urychleně Béčko
zmodernizovalo a dostalo přední teleskopy. Do počátku roku 1948 tak v podstatě zůstává linkování totožné s
|
linkováním Béčka. Jediným rozdílem se tak stává přední vidlice. Z článku o
odlišnostech jste se mohli dočíst, že tyto nejstarší kluzáky měly u osy nálitky. Přední vidlice
se linkuje do oblouků s velice výraznými špicemi. Tloušťka kolísá mezi 2 a 3 mm. |
Ukázka linkování ČZ 125T ze začátku roku 1948. Téčko má novější typ kluzáků - tedy i novější typ linkování vidlice. Toto provedení spadá
až do třetí modifikace, ale dle r.v. je to stále první provedení. Linky na blatníkách byly
přetřeny, majitel si bohužel nepamatuje jejich provedení. Pravděpodobně byly s ostrým
přerušením na nýtech. Detail sedla Veps dokládá, že tyto sedla byly v montáži i
na začátku roku 1948. |
|||
Od první poloviny roku 1948 se začíná souběžně s
linkováním vidlice do špice objevovat další varianta. Tentokrát jdou podél vidlice dvě linky souběžně s hranou.
Tloušťka zůstává nadále 2-3 mm. Ostatní součásti zůstávají beze změn.
|
Už během roku 1948 se objevuje spolu s linkováním do špice
nový způsob linkování, ale teprve po roce 1948 se toto linkování stává standardem.
Především se jedná o linkování blatníků. Linka už není přerušovaná kolem nýtování. Nyní
je vedena pod nýty a v celé své
|
|||
délce je spojitá. Na fotografii máte porovnané linkování blatníku před a po roce 1948. Dále se začíná opět jinak zdobit i přední vidlice. Linky tvoří více méně známý ovál, který zůstal nezměněn až do konce výroby. Tloušťka dosahuje opět 2-3 mm. Ostatní díly, jako nádrž, ráfky |
|||
zůstávají stejné. Začíná se upouštět od linkování krytu řetězu.
Zcela VÝJIMEČNĚ se objevuje po roce 48 i linkování schránky. |
Ukázka linkování ČZ 125T 1950 vč.234156. Rok výroby motoru souhlasí se štítkem. Linkování je naprosto vzorným příkladem.
Ovál na vidlici, linky na blatnících jdou pod nýty a NELINKOVANÝ kastlík a kryt řetezu. |
|||
Zcela výjmečně - hlavně na speciální přání
zákazníků, pro stroj určený na vývoz, nebo pro účely výstav bylo linkování zhotoveno i na blatnících, přední vidlici
a kastlících. Jedná se však o tak malý počet, že lze tyto stroje zanedbat. Proto nechápu snahu dnešních veteránistů
nacpat na céčko linky i tam, kde nikdy nebyly (kryt řetězu). U těchto strojů platí pravidlo míň linek = víc skutečnosti.
|
||
Ukázka linkování ČZ 150C 1952. Naprosto standardní provedení ČZ 150C. Štítek se
nedochoval, ale dle náznaků na rámu a podle čísla motoru jde o motocykl z první poloviny
roku 52. |
|||
Ukázka lakování nádrže ČZ 125/150C. Jedná se dochovanou nádrž pro Céčko v klasické verzi.
Šířka pruhu obyčejně kolísá v rozmezí 13-19 cm. Tato konkrétní nádrž má pruh široký 17 cm. |
|||
Ukázka lakování nádrže ČZ 125/150C. Jiná dochovaná nádrž na Céčko, jejíž pruh je široký 14cm.
Spolu s nádrží nad touto je to pěkný doklad toho, že středové pruhy nebyly vždy stejné.
Nicméně šířka linky zůstává stále 4mm. |
|||
jak jsem psal již v úvodu, tak lidová verze byla nejlevnějším modelem, který se vyráběl. Proto
olinkovat lidovku (blatníky, vidlice a kastlíky) je takřka svatokrádež. Tak, jako v případě klasické verze byla linka vedena kolem středového pruhu na nádrži.
Lidovka měla také lakovaná kola, proto byly |
linky ještě zhotoveny po vzoru B/T na ráfcích. |
|
Červená verze, primárně určená pro vývoz, byla
jakousi vlajkovou lodí, reprezentující celou výrobu v zahraničí. Proto se v tomto případě nemohlo linkování
šidit. V tomto případě (jako jediném) se používalo zlaté barvy, obdobně jako u Jawy. Linkují se oba blatníky, a
to jednou kontinuální nepřerušenou čarou. Linkovaly se i oba kastlíky kolem středového prolisu.
Výjmečně se linkuje i přední vidlice klasickým oválem, který vychází z poslední verze 125T.
|
||
No a linkovaná nádrž byla standardem u všech verzí.
Krom nádrže (cca 4mm) mají linky cca 2,5 mm. |
Ukázka linkování ČZ 125C 1953. Jedná se o dochovaný stroj ČZ 125C s výr.štítkem
- shodné číslo je vyraženo na krku rámu. Původní motor se nedochoval. Původní majitel
byl zaměstnanec ČZ Strakonice. Linkování na přední vidlici není. Zajímavé je, že tento stroj
dostal lakované červené ráfky s linkováním. |
|||
Ukázka lakování nádrže vývozní C z mé osobní sbírky. Jedná se o linkování jedné určité nádrže, ze které nelze usuzovat na celek | |||
<-Zpět | __________________________________________________________ |
Copyright © 2007 Jawarmaniak