Jak si opravit nerovnosti a vady

23.3.2008


     Uveřejňuju druhý díl pomyslného cyklu návodů, jak na lakování v domácích podmínkách. Tedy opravy poškozených kovových dílů. Je jasné, že poškození kovových částí existuje tak obrovské množství, že určitě ani není v mé moci všechny uveřejnit a popsat.
     Každopádně popíšu alespoň ty, které mně napadnou a pokud na nějáké poškození zapomenu, tak mi napište a já tento článek ještě rozšířím.
     Co budeme potřebovat? Určitě kladiva (na jemnou práci ;-), různě tvarované příložky, kleště, svářečku, autogen, brusky všeho druhu.. Fantazii se přece meze nekladou.
Poškození č. 1: Prasklý blatník nebo jiný plechový díl.
     S tímhle poškozením se setkáme prakticky při každé renovaci. Jde celkem o dost choulostivou práci, protože jsou většinou tyto díly dobře vidět a pokud se oprava odbude, pak mohou zkazit celkový dojem. Mohou dokonce po finálním laku znova prasknout a s tím je pak mnohem větší práce.
     Existují zase dva způsoby, jak takový díl opravit. První možností je tuto prasklinu zabodovat pomocí CO2 svářečky. Práce je celkem rychlá, ale nevýhodou je, že se prasklina přichytí jen bodově. Může se tedy stát, že se časem při vibracích a zatížení znova plech ze svárů vytrhne. Druhou možností, a dle mého názoru i lepší, je zavařit poškození pomocí autogenu. Výhodou je, že se svaří pomocí drátu prasklina po celé délce. Ať už ale použijeme způsob první nebo druhý, musíme mít na paměti, že se takto opravuje poškození jen z vnitřní stany. Jinak by pak na nás "čučel" svár na jinak pěkně nalakovaném povrchu. Jen pro ilustraci přidávám názorný obrázek.Svár Z horní strany se poškození vykituje a vybrousí, takže není pak vidět.
Poškození č. 2: díra v plechu nebo vyrzelé místo
     Toto poškození už je složitější než obyčejná prasklina. Oprava je ale obdobná. Zase můžeme použít svářečku nebo autogen. Poškozené místo je potřeba srovnat tak, aby mělo pokud možno rovné hrany. Malé poškození např. navrtáme tak, aby z něho byl kulatý otvor, protáhlé prořízneme a srovnáme flexou. Pak si z plechu vyřízneme zhruba stejný tvar. Tuto záplatu opatrně přibodujeme a pak celou navaříme. Svár pak srovnáme z lícové strany pěkně do roviny s původním plechem a celé poškozené místo vykitujeme a vybrousíme. Přikládám zase názorný obrázek. Svár Jen pro ilustraci měl jsem takto poškozený zadní blatník. Tímto způsobem jsem si ho opravil, a ani když o něm víte, poškození není vidět.
Poškození č. 3: Odhnilá část
     Toto poškození je jedno z nejobtížněji opravitelné. V takovém případě bych se rozmýšlel nad koupí jiného dílu. Pokud ale takovou možnost nemáte, pak můžete zkusit navařit kus nový. Zase buď pomocí CO2 svářečky nebo autogenu. Musíme hranu zase srovnat a z nového plechu vytvarovat poškozenou část. To je asi nejsložitější. Přivaření je pak obdobné jako v případě opravy otvoru. Tzn. přivařit z vnitřní strany a případně přichytit i z vnějšku. Přechod je pak potřeba důkladně vybrousit a vykitovat.
Poškození č. 4: Oprava rámu
     Každá oprava rámu je velmi choulostivá, protože rám je jednou z nejvíce namáhaných součástí motocyklu. Navíc si můžeme velice snadno i když klidně i nechtěně pohnout i krkem, následkem čehož nebude přední kolo v zákrytu se zadním. To pak způsobí nestabilitu v zatáčkách, nestejnoměrné sjíždění pneumatik a jiné problémy. Zase jako vždy je potřeba poškození pokud je menší zavařit a pokud je větší, tak srovnat hrany a vložit nový kus trubky, který navaříme. Já měl na zadní pravé trubce, co drží zadní stupačku navařenou podivně vypadající pásovinu. Když jsem ji obrousil nestačil jsem se divit. v původní trubce byla asi 10 cm dlouhá a 3 cm široká vyrezlá díra. Celou jsem ji tedy srovnal do taru obdélníku. Bylo potřeba z původní trubky odříznout půlku jejího průměru. Pak jsem si z jiné trubky o stejném průměru vyřízl "záplatu", která byla asi o 3 mm na každou stanu menší. Tyto spáry jsem důkladně provařil. Proč ale o 3 mm menší? Důvod je prostý. Pokud bych udělal "záplatu" těsnou, musel bych ji přivařit z vnější strany. Pak bych musel buď svár ponechat nebo sbrousit. To bych ale svár oslabil. Takto ale můžu postižené místo krásně srovnat do roviny a nikdo nic nepozná.
poškozený rám
poškozený rám
poškozený rám
poškozený rám
vyříznutá záplata
vyříznutá nová záplata
po vybroušení sváru
po vybroušení sváru

Svár Poškození č. 5: Srovnání
     Plechové díly se neopraví jinak, než hrubou silou. Jen musíme pamatovat na to, že pokud něco rovnáme, tak jedině s podložkou k tomu vhodnou. To znamená, že například půlkulatý blatník nebudu rovnat na rovné kovové desce, ale seženu si nějakou půlkulatou podložku. Někdy stačí například rozříznout třeba jen dost širokou kovovou trubku. Pokud rovnáme nějaké menší věci, pak vždy musíme být velmi opatrní, abychom je víc nepoškodili, než opravili. Snažte se poškození srovnat pokud možno tak, abyste nemuseli pak moc tmelit. Já osobně nejsem zrovna moc zastáncem velkého tmelení, ale někdy není možností nazbyt. Vždy ale pamatujte na to, že pokud tmelíte větší místo, vždy nanášejte tmel po vrstvách. Nedávejte ho nikdy ve veliké vrstvě najednou. Mezi vrstvami ho nechte pořádně vytvrdnout a pak ho vybruste.
Poškození č.6: Promáčklá nádrž
     To je kapitola sama o sobě. Pokud je poškození menší, a nádrž budeme lakovat, pak můžeme poškozené místo vykitovat. Pokud ale chceme nádrž do chromu nebo je nádrž poškozená více, pak je asi lepší svěřit jí na opravu odborníkům. Ti ji rozříznou a vyrovnají. V případě chromových nádrží se to také řeší například výměnou - tzn., že jim necháme naši poškozenou a s doplatkem si od nich odvezeme nádrž už po renovaci. Samozřejmě také můžeme zkusit nádrž opravit doma. V takovém případě si nádrž hermeticky utěsníme, promáčklinu nahřejeme a pak jí postupně začneme tlakovat vzduchem. Promáčklina se pak sama vymáčkne. Nebo přibodujeme podložky, za které poškození postupně vycukáme.
Poškození č. 7: Děravá nádrž
     Ta se dá opravit zacínováním. To ale jen v případě lakované nádrže. Pokud ji budeme chromovat, pak se musí zastříbřit. Také pomůže vylít nádrž zevnitř barvou.


Berte tento návod jen jako nástin problému. Je mi jasné, že jsem ho nepokryl celý. Proto doufám, že se mi ozvete i s jinými problémy, jejichž řešení tu budu pak uveřejňovat...


Copyright © 2007 Jawarmaniak