Co s tou hromadou železa, aneb začínáme s renovací veterána

17.6.2012


     Mnozí z nás mají doma po otci, či dědovi nějaký ten motocykl. Někteří na něm před lety jezdili a dodnes na tu dobu vzpomínají. Spousta takových lidí by ráda vrátila svému motocyklu předešlý lesk a odstranila ty šachovnicové nálepky, kterými se kdysi snažili uchvátit nejedno dívčí srdce. Ovšem základní otázkou zůstává, jak začít? V tomto článku bych chtěl alespoň ze základu popsat úskalí, spojená s renovacemi.

     V prvé řadě je potřeba zhodnotit své možnosti. Pro renovaci je důležitý prostor. Pokud nemáte vlastní garáž, či dílnu, kde můžete veterána rozebrat a bezpečně uskladnit, nemá cenu se do takové práce vůbec pouštět. Dále musíte zvážit vlastní finanční situaci. Pořízení vlastního motocyklu je jen prvním stupněm. Pokud plánujeme kompletní generálku, musíme počítat s náklady na renovaci, převyšujícími několikrát nákupní cenu stroje. Dalším kritériem je samozřejmě dílna s dostatečným vybavením. Logicky jen šroubovák a kladivo stačit nebude.

Jak s tím začít

     Chceme-li skutečně s renovacemi motocyklů začít, je lepší na začátek pořídit levnější a jednodušší motocykl, na kterém se člověk naučí základy, které později využije na složitějších strojích. Nechceme-li se zabývat Pionýry a Stadiony, pak takováto kritéria plně splňují u Jawy Péráci, kývačky a Panelky. U konkurenční Čezety jsou to hlavně Téčka, Céčka a malé Kývačky. Tyto stroje byly vyrobeny ve velkých sériích, takže není ještě ani dnes problém sehnat na ně původní díly, či koupit repliky.

Jdeme koupit motocykl

     Rozhodneme-li se pro jeden konkrétní model je potřeba si v prvé řadě zjistit o něm co nejvíce informaci. Dnes, v internetové době, to jistě není takový problém jako kdysi, nicméně používejte co nejvíce zdrojů. Webmasteři jsou také jen lidé. V mnoha případech jsou informace, uváděné na webech, v lepším případě nepřesné, v tom horším naprosto zcestné. Také je dobré zainvestovat a koupit si kvalitní literaturu na dané téma. Není také na škodu využít diskuzní servery, kde bývá dost lidí, schopných poradit. Vřele doporučuji Veteranforum, Motomagazín, Jawamanii a Čezetmanii.
     Pro samotné pořízení motocyklu, pokud jsme ovšem neměli štěstí a nepodědili jsme jej, je třeba poohlédnout se po inzertních serverech a aukčních síních. Není také na škodu vyrazit na veteránské burzy, kde ovšem v poslední době začínají převládat překupníci, kteří šroubují ceny neúměrně vysoko. Ideální je, sehnat co nejkompletnější kus. Rozhodně se nevyplácí sehnat si jen torzo, na které se budou postupně shánět díly. Chceme-li vyloženě renovovat, je také lepší sehnat si motocykl, k renovaci vhodný. V poslední době se totiž rozšířila móda renovovat za každou cenu. Je pochopitelné, že majitelé chtějí mít své stroje vyleštěné, krásné a čisté. Ovšem musíme si uvědomit, že mnohem vyšší cenu z historického pohledu má původně dochovaný stroj s patinou. Mnohdy tak padají za oběť renovaci pěkné stroje, které renovovat nemuselo být vůbec potřeba. Původních strojů přibývat nebude, renovovaných ano. Proto pokud skutečně chceme renovovat, nepořizujte si pěkné stroje, které by udělaly radost nejednomu sběrateli.

Motocykl máme doma, co dál?

     Máme-li svůj vysněný stroj doma, musíme nejdříve zrevidovat celkový stav. Tady se nám vyplatí hodiny, strávené studování dostupných informací a literatury. K posouzení původnosti dílů slouží dobové katalogy ND. Na většinu ČS strojů není problém dohledat příručky a katalogy na internetu. Dají se pořídit i v papírové podobě na burzách. Určitě je také dobré k porovnání použít dobové fotografie a reklamní prospekty. Tady také opět nastupují na řadu diskuzní fóra, kde zkušenější opět jistě poradí. Při této příležitosti také není na škodu založit fotodokumentaci renovace. Po ukončení prací tak budete mít jakýsi rodokmen svého stroje, kde budete mít zachycené jednotlivé renovační stupně.
     Než začneme ovšem s rozebíráním, je lepší sehnat náhradu za veškeré chybějící, či poškozené díly. Není nic horšího, než muset přerušit práci, protože mi zrovna něco chybí. Pro kompletaci se přimlouvám použít původní originální díly. Repliky bych doporučil využít až v případě, kdy není na zbytí. Nejen, proto, že stroj za svá léta již něco zažil a bylo by škoda jej degradovat jen na soubor nových replikových dílů, ale také proto, že mnohé replikové díly, pocházející z Turecka, či Polska jsou nekvalitní levné náhražky, které v lepším případě pouze nepasují a v tom horším jsou vadné a poškodí se v nejméně vhodnou dobu. Proto když už repliky, tak jedině u ověřeného prodejce, který netají původ. Jsou-li to české výrobky, nebývají s nimi problémy.
     Ve valné většině případů se nevyhnete replikám v případě gumových dílů, ráfků, výpletů a výfukům. Já sám sice raději nechávám pokovovat výfuky původní, ale není mnoho firem, které to udělají. Navíc takový výfuk cenově vyjde skoro stejně, jako nová replika. Ráfky chromovat většinou také nelze, protože za roky provozu bývají již dosti zkorodované, případně bývají naražené a házejí.
     Co se týče gumových dílů, je v dnešní době k dispozici prakticky vše, co člověk bude potřebovat. Pokud budeme chtít na motocyklu v budoucnu i jezdit, nejen si jej vystavit, je také potřeba pořídit nové pneumatiky. Staré pláště bývají již zteřelé a guma ztvrdlá. I když vypadá dobře, tvrdá pneumatika se ozve v náklonech v zatáčkách, či na mokré silnici, kde pak představuje riziko.

Všechno sehnáno, pokračujeme

     Motocykl máme dokompletovaný. Nyní nastává rozborka a čištění. Tady opět nastupuje na scénu fotodokumentace. Nejen pro budoucí potěchu majitele, ale ti méně zkušení pak fotografie použijí jako předlohu při montáži. Veškeré poškozené plechové díly je třeba opravit. Postup, jak opravovat plechařinu, je nad rámec tohoto článku. Něco najdete u mne na webu v sekci Jak na to, avšak skutečné zkušenosti pouhé návody nenahradí. Tuto práci musí dělat člověk se zkušenostmi se zámečnickou prací. Po opravách následuje čištění povrhu před lakováním. V poslední době je nejoblíbenější pískování, které povrch nejen zdrsní ale i očistí. Nicméně olejové úsady jinak, než ručně odstranit nelze.
     Postup, jak připravit a provést lakování tu také popisovat nebudu, vše najdete v sekci Jak na to. Pouze upozorním, abyste se vyvarovali použití komaxitu. Přece jen na veterána to nepatří. Při renovaci je snahou používat původní postupy a technologie výroby, abychom docílili co nejvěrnější podoby motocyklu, když opustil výrobní linku. Některé technologické postupy již ale dnes nelze použít. V těchto případech se pak využívají nejbližší možné. To v případě lakování znamená, že již dnes nelze použít původních vypalovacích syntetických emailových laků. Proto se nahrazují převážně akrylovými a polyuretanovými. Existuje však ještě možnost použít i normální syntetický lak, natužený akrylátovým tužidlem. Takový lak odolává benzínu a navíc stejně, jako originální tovární lak časem nepatrně bledne. Komaxit je technologií spékání plastu, což dle mého lak, jako takový, není a na veterána nepatří. Byť jistě se najdou i tací, kteří se mnou souhlasit nebudou.

Lak jsme tedy vyřešili, co s chromem

     K chromování lze využít jen díly, které nejsou hloubkově napadené korozí. Tuto práci je třeba svěřit lidem, kteří se tímto zabývají. Tyto díly nikdy nebruste a nepískujte, jinak hrozí, že je nenávratně poškodíte.

GO motoru

     ČS motocykly se vyznačují robustní konstrukcí, při tom jsou velice jednoduché. Nicméně ke generální opravě je nutné mít určité zkušenosti a několik přípravků (vytlačovák klikové hřídele, rozdělovač karterů, atp.). Proto pokud zkušenosti nemáte, raději motor svěřte odborníkovi. Tuto kapitolu dále rozvádět nebudu, protože ti, co budou motor dělat sami, zkušenosti mají nebo jim s tím pomůže někdo známý. Pak je dobré takovému člověku koukat pod ruce a snažit se zjistit veškeré grify. Ti, co tuto práci nikdy nedělali, se stejně z takovéhoto článku nic nenaučí.

Konečná montáž

     Jedná se o pomyslnou třešinku na dortu a odměnu za týdny práce. Tady méně zkušení využijí svou fotodokumentaci. Je nutné být opatrný, aby nedošlo při montáži k poškození lakovaných dílů. A to hlavně při usazování motoru do rámu. Je dobré rám omotat např. hadrami. Práci si ulehčíte, pokud motocykl ustavíte na vyvýšené místo nebo lavici. To oceníte hlavně v okamžicích, kdy budete montovat díly na spodní části motocyklu. Při montáži nic neuspěchejte a používejte hlavu.
     Při montáži musíte napojit také novou elektroinstalaci. Dá se koupit již hotový elektrický svazek, nicméně ve většině případů stačí jen koupit pět metrů kabelů o různých barvách, nějakou tu bužírku a s pomocí pájky vyrobit kabeláž přímo na míru na motocyklu.
     Při renovaci se pokud možno snažte držet originálu, tedy černý motocykl renovovat na černo, lidovou verzi nechat lidovkou, atp. Rozhodně se vyvarujte vlastní fantazii. Nejhorší je motocykl, jehož renovace stála více, než např. 50 tisíc a při tom na první pohled nevypadá původně. U Zetek je největším problémem přelinkovanost a v poslední době se objevuje velká móda i tzv. amerických motocyklů, tedy přemíra chromu. U kývaček a panelek pak bývá problém se záměnou verzí lidovka/chromová verze.
     Prostě mějte vždy na paměti, že staré pořekadlo méně je někdy více, platí stále a skutečný veteránista ocení hlavně původnost a originálnost.


Přeji mnoho radostí s renovacemi a třeba se mi časem pochlubíte se svými díly.




Copyright © 2007 Jawarmaniak